לתרומה
על אלומה
לתרומה

הכנה לשירות | שאלות נפוצות

צו ראשון, פרופיל, בדיקת רופאה ויום המא״ה

מה זה צו ראשון?

הצו הראשון הוא המפגש הראשוני של כל צעיר בישראל עם הצבא. במעמד הצו הראשון נקבעים הנתונים הצבאיים הבסיסיים ביותר – דפ"ר, ציון עברית, פרופיל והתאמה לקצונה. ציונים אלו משפיעים באופן ישיר על תהליך הגיוס והשיבוץ לצה"ל.

מתי אקבל צו ראשון?

בגיל 16 וחצי תקבלי זימון לצו הראשון. הזימון יישלח בדואר וייפתח לך האזור האישי באתר מתגייסים (האתר של מיטב).

 

איך אני נכנסת לאזור האישי?

בקבלת הזימון הראשוני לצו הראשון מופיע לכל אחד סיסמא איתה ניתן להיכנס לאזור האישי. עליכן להיכנס לאתר מתגייסים, ללחוץ על 'כניסה לאזור האישי' ולציין שם את מספר התעודת זהות שלכן ואת הסיסמא שמצוינת על טופס הצו. במידה ואיבדתן את הזימון ואין לכן את הסיסמא ניתן ללחוץ 'אין לי סיסמא', להוסיף מספר ת.ז. ותאריך הנפקה ואתן בפנים!

 

מה לקחת איתי לצו הראשון?

מומלץ מאוד לקחת איתך לצו הראשון אוכל, שתיה, מטען ובגדים נוחים. שימי לב! במהלך המבחנים הפסיכוטכניים החפצים נמצאים בתיק סגור ולא בהישג יד.
כמו כן, במידה ויש צורך טפסים רפואיים/ אבחון מומלץ להביא אותם ללשכה מעבר להעלאה שבוצעה כבר באתר מתגייסים.

מה אומרים נתוני הקה"ס (קשיי הסתגלות)?

20- פסילה מקרבי ביחידות עילית

40-  פסילה מקרבי וקצונה

41- פסילה מתפקידי תומכי לחימה, ביחידות קדמיות

42- מתן ת"ש 2 לאחר טירונות וקורס

43-  מתן ת"ש 3 לאחר טירונות וקורס, תפקיד עורפי, שיבוץ ביחידה פתוחה וקרובה לבית (עד רדיוס 100 ק"מ), פסילה מרוב הקורסים

50- טירונות מוגנת לחיילים בעלי רקע של קשיים התנהגותיים. בנים- טירונות מקא"ם/ איתן בחוות השומר בנות- טירונות חג"ם

60- פטור משירות על רקע אי התאמה

יש אפשרות לקבל רופאה לבדיקה בצו הראשון?

אפשר להתקשר מראש ללשכת הגיוס ולברר אם בתאריך שאליו זומנת יהיו רופא או רופאה. במידה ויהיה רופא במועד הצו ראשון, תוכלי לבקש להזיז את הזימון למועד שתהיה נוכחת בו רופאה.

מה ההשלכות של ניתוח לייזר לפני גיוס?

לאחר ניתוח להסרת משקפיים מסוג PRK ישנם 6 חודשים בהם לא ניתן להתגייס או לבצע מיונים כלשהם. לאחר ניתוח מסוג LASIK יש צורך לחכות 3 חודשים עד המשך תהליך הגיוס.

איך ניתן להזיז את הזימון?

ניתן להזיז את הזימון פעמיים בלבד, מסיבה משמעותית כמו בגרות וכד' – ניתן לפנות למוקד מיטב או לחילופין להעלות בקשה אישית לאתר מתגייסים.

 

מה בוחנים ביום המאה?

יום המא"ה הינו יום מיון מקצועי שנעשה ע"י מכון אדם מילוא ובוחן מגוון מיומנויות עליהן תקבלי ציון מ 1-5:  הדרכה, הפעלה  טכנית, ניהול וארגון, פיקוד, טיפול באדם, עיבוד מידע, עבודת צוות, קשב מתמשך, התמדה והשקעה, התנהגות מסגרתית, בגרות, בשלות ותפיסת מרחב.

שאלון העדפות ומיון

מתי נפתח שאלון ההעדפות?

אם ביצעת תהליכי צו ראשון ויום המא"ה עד סוף כיתה י"א, ייפתח לך השאלון בסוף  אוגוסט, לקראת תחילת כיתה י"ב.

אם ביצעת את יום המא"ה מאוחר יותר, במהלך כיתה י"ב- השאלון ייפתח לך באופן נקודתי לאחר מכן.

 

כמה זמן יש לי למלא אותו?

תאריך אחרון למילוי השאלון יופיע לך בהודעת אסמס שתישלח עם פתיחתו. נע בין מספר ימים לחודש (תלוי במועד פתיחתו).

איך אני יודעת שמילאתי את השאלון בצורה טובה?

מילוי נכון של השאלון דורש תשומת לב לדברים רבים וחשובים: דירוג גבוה גם של תפקידי מיון וגם קביעה, שימוש בדירוג בעוצמה גבוהה (3-5) למספר רב ככל האפשר של תפקידים תוך תשומת לב שסבירות השיבוץ לתפקידים אלה היא גבוהה, ועוד… לאור מורכבות מילוי השאלון אנחנו מציעות באלומה ייעוץ אישי בתהליך מילוי השאלון. לפרטים נוספים צרי קשר עם מוקד אלומה

באמת מתחשבים בדירוג שלי?

השיבוץ נקבע על פי שלושה פרמטרים: נתונייך האישיים, דירוגך בשאלון ומעל לכל- צרכי הצבא. הצבא משקיע השתדלות רבה לזמן אותך למיון/ לשבצך לתפקיד שדירגת בעוצמה גבוהה(3-5) אך חשוב לזכור שזה דורש ממך למלא את השאלון בצורה נכונה ולדרג מספר רב ככל האפשר של תפקידים בעוצמה גבוהה. כמו כן, לאורך כל תהליך הגיוס אנו נדרשות לזכור כי צרכי הצבא קודמים לרצונותינו.

אם אני מעוניינת בתפקיד שלא הופיע בשאלון שלי?

בשאלון ההעדפות מופיעים כל התפקידים המתאימים לנתונייך. המשמעות של תפקיד שלא הופיע בשאלון היא שאינך מתאימה לו  (גם אם על פניו בבדיקה באתר מתגייסים נתונייך תואמים לו- ישנם נתונים שאינם חשופים לך ומשפיעים גם הם).

בשלב מילוי השאלון אין זה רלוונטי לבקש תפקיד שאינו מופיע בו,

ניתן לבקש בקשה חריגה (הכוללת מכתב אישי ו-2 המלצות רלוונטיות) בשלב המיון/ השיבוץ לתפקיד.

 

מילאתי את השאלון. מה עכשיו?

אם סיימת למלא אותו בזמן המתאים לפני חלון המיונים הרלוונטי לך- תזומני למיון לאחד התפקידים שהיו בתוך השאלון.

אם תבחרי להתייצב למיון ותעברי אותו – זה יהיה שיבוצך. אם תבחרי שלא להתייצב למיון / לא תעברי את המיון – תקבלי שיבוץ קביעה מהשאלון כמה חודשים לפני תאריך גיוסך.

 

מתי מתחילים לקבל מיונים?

מיונים לחיל המודיעין מקבלים על סמך נתוני הצו הראשון ולכן הם מוקדמים יחסית (לקראת סוף כיתה י"א לרוב), שאר המיונים משאלון ההעדפות – נשלחים לאחר מילוי שאלון ההעדפות: חלון מיונים א'- בינואר של י"ב, חלון מיונים ב' (לצעירות בשנתון) – בקיץ של י"ב.

כמה מיונים אני אקבל?

הצבא מחוייב לזמן למיון אחד מהשאלון (ייתכן שתזומני ליותר מיונים, אך לא מובטח)  מיוני "אקסטרה" (שלא נכללים בקטגוריית המיון האחד לו את זכאית) הם מיוני לוחמה, כנסי חשיפה למסלולי עתודה, מיוני מודיעין (נשלחים לפני מילוי השאלון).

אם זומנתי למיון שאני לא מעוניינת בו, מה לעשות?

ניתן להגיש ערעור תוך שבועיים מקבלת הזימון למיון- ובו לבקש מיון אחר בו את מעוניינת והופיע לך בשאלון.

בכל מקרה- זימון למיון אינו התייצבות חובה, אך במקרה שאינך בטוחה עדיף שתתייצבי ותקבלי מידע נוסף על התפקיד ואם תרצי לוותר, תוכלי לעשות זאת עד שבוע מיום המיון.

שימי לב כי וויתור על מיון לא מחייב שתזומני למיון אחר.

 

מהם תנאי הסף להגשת בקשה לעתודה?

דפ"ר 60 ומעלה, מעבר בחינה פסיכומטרית בציון של 590 ומעלה, תעודת בגרות מלאה בהתאם לדרישות המקצוע הנבחר וקבלה למוסד האקדמי בכפוף לתנאי הסף שלו.

דחיית שירות, יום הגיוס ותפקידים

למה בעצם לדחות גיוס?

השירות הצבאי מזמן אתגרים רבים- אישיים וחברתיים ומייצר מפגש ראשון עם כלל החברה הישראלית בסביבה אינטנסיבית ושונה מהמוכר. שנת הכנה לגיוס מאפשרת למידה, חיזוק והעמקת הזהות והגעה עם מטען לימודי ונפשי שהינו חשוב ביותר לקראת תקופת השירות הצבאי.

האם אפשר לבקש דח"ש בעקבות מצב כלכלי קשה?

לרוב הצבא יבחר לסייע מבחינה כלכלית דרך הטבות בת"ש, ולא יקבל את הבקשה. 

ניתן לכתוב מכתב בקשה, ואם יש חוב או דו"ח ניתן לצרף צילום לבקשה. את הבקשה ניתן להעביר דרך האזור האישי באתר מתגייסים.

כדאי במקביל לשלוח מכתב נוסף ובו לבקש להיפגש עם משקית ת"ש, כדי שתתחיל להיות בתמונה אם באמת יש מצב כלכלי קשה, ולצרף אישורים המתעדים את המצב הכלכלי/ משפחתי.

איך תהליך דחיית הגיוס עובד בעצם?

עם תחילת שנת הלימודים בכיתה י"ב עלייך להתחיל בתהליך בירור ובדיקת מסגרות קדם צבאיות שונות בהן את מתעניינת. בכל מסגרת ישנם ימים פתוחים להיכרות עם המקום וימי ראיונות קבלה. לאחר שבחרת מסגרת והתקבלת אליה – עלייך לוודא כי בקשת דחיית הגיוס בטיפול/ להגיש את הבקשה בעצמך עד ה-31.3 של כיתה י"ב.

איך אני מגישה את הבקשה?

עלייך לצרף לטופס הבקשה הנמצא באתר אלומה מכתב רשמי מהמסגרת אליה התקבלת בו מופיעים פרטייך האישיים ותאריכי המסגרת, עד לתאריך ה-31.3 של כיתה י"ב.

גם אם המסגרת בה סגרת דואגת לדחייה- באחריותך לוודא כי היא התקבלה ע"י הצבא, מול מוקד אלומה.

מתי אקבל תאריך גיוס עדכני?

תאריך הגיוס העדכני יישלח אלייך בהתאם לחציון גיוסך יחד עם השיבוץ שלך: חציון גיוס א '(גיוסי הקיץ)- תתקבל הודעה בחודש מאי, חציון גיוס ב' (גיוסי חורף)- תתקבל הודעה בחודש אוקטובר.

אילו חיסונים ניתנים ביום הגיוס, והאם אפשר לעשות אותם לפני כן?

החיסונים הניתנים ביום הגיוס: טטנוס ודלקת קרום המוח, מתגייסים בחורף יקבלו בנוסף גם חיסון שפעת.
ניתן לעשות את החיסונים לפני יום הגיוס במקום ביום עצמו בקופת החולים ולוודא שהחיסון תועד בפנקס החיסונים.
כמובן לא לשכוח להביא ליום הגיוס את פנקס החיסונים.

מהו קורס איתן (פלוגת סער)?

קורס איתן הוא טירונות מותאמת ומיועדת לבנות שקיבלו נתונים נמוכים בתהליך הגיוס לצה"ל. במסגרת הטירונות הבנות זוכות להזדמנות להוכיח את עצמן, ללמוד על עצמן ולהיכנס למערכת הצבאית עם כל הכללים והמשמעת אבל עם יחס אישי.
בעקבות הקורס הבנות מקבלות 4-5 תפקידים חדשים לבחירה, שנקבעים לפי מוטיבציה, עבודת צוות וכיו"ב ולא לפי נתונים אישיים. בדר"כ הבנות יקבלו תפקידים שנותנים מקצוע בעתיד, כמו שח"ם (שירות חובה במשטרה), שב"ס (שירות בתי הסוהר), סייעת רופא שיניים, חובשת, שלישות ועוד.
אורך הקורס הוא 5-7 שבועות, הלו"ז מחולק לשיעורים, מד"סים, תכנים על נשק, תכני עזרה ראשונה ותכנים הקשורים למערכת הצבאית. בנוסף- מטווחים, שטח, חינוך פיננסי, שיחות עם מש"קית ת"ש ועוד.

מהו קורס מולדת?

 קורס מולדת הוא קורס התאקלמות בבסיס מחו"ה אלון. 

הקורס מיועד למתגייסים אשר ייועדו לתפקידי לוחמה או תומכי לוחמה. הקורס הוא 5 שבועות בתחילת הגיוס, בקורס לומדים על ידיעת הארץ, מורשת קרב, ציונות וכו', ובסוף הקורס רואים קצין מיון ודרכו משתבצים לאן שרוצים (בהתאם לנתונים וצרכי צבא).

מהו קורס חוסן (פלוגת יהב)?

קורס חוסן הוא טירונות מותאמת (מי שלא שובצה לקורס ורוצה לבקש אותו- צריכה לבקש לראות קב"ן)

במהלך הקורס הבנות רוכשות כלים להסתגלות, לומדות להתמודד עם קשיים, ולומדות למה הן בכלל משרתות בצה"ל. הבת תקבל שיבוץ עוד לפני הקורס ובלי קשר אליו, ובמקביל זימון לקורס חוסן. אם היא תרצה, תוכל לבקש שינוי שיבוץ בעקבות הקורס. 

מיועד לבנות שיש להן קשיי הסתגלות/ חששות גדולים מהצבא/ אי רצון להתגייס וכיו"ב.

אורך הקורס הוא 5-7 שבועות, בלו"ז יש שיעורים, מד"סים, תכנים על נשק, תכנים על עזרה ראשונה ותכני הכנה לצבא . ובנוסף מטווחים, התנסות בשטח, למידה על חינוך פיננסי ושיחות עם מש"קית ת" ש.

מהו מסלול קצונה יעודית?

מסלול קצונה יעודית הוא מסלול שבו המתגייס יצא לקורס קצינים ישר אחרי סיום הטירונות וההכשרה. זהו מסלול מקוצר לשירות כקצין ונדרש לחתום קבע עוד לפני הגיוס. המסלול מוצע במגוון חיילות ותפקידים. 

מהו מיון לוחמות?

מיון מיוחד לתפקידי לוחמה. במיון הבנות יחשפו למגוון תפקידי הלוחמה המוצעים למתגייסת.

במיון ניתן לחתום ויתור על גיוס ללוחמה אך אם בחרת להמשיך בתהליך, תקבלי לאחר המיון אפשרות לדרג תפקידי לחימה לפי מידת רצונך, ומתוכם תקבלי שיבוץ. 

אם דירגת ושלחת את תפקידי הלוחמה שאת רוצה- תשובצי לאחד מהתפקידים ולא תקבלי זימונים לתפקידים אחרים. 

בתקופת הקורונה לפעמים המיון נערך בזום.

מהי יחידת עוקץ?

יחידת עוקץ היא יחידה המפעילה כלבים לצד לוחמי קומנדו למשימות מיוחדות בשגרה ובחירום.

על מנת להגיע ליחידה חובה להתגייס כלוחמת. במהלך הכשרת הלוחמות הצבא יפנה למי שהוא מוצא מתאימה לגיבוש עוקץ. אין דרך לבקש את זה קודם.

חשוב להבהיר שסטטיסטית רוב הלוחמות לא מתקבלות לעוקץ ולכן מומלץ שרק שמי שרוצה להיות לוחמת תסמן תפקידי לוחמה למקרה שלא תתקבל לעוקץ.

נעל"ה, עולים חדשים וחיילים בודדים

האם קיימת חובת גיוס למי שעולה בגיל מאוחר?

אם אתם טסים לחו"ל אחרי הלימודים ועושים עלייה בגיל מאוחר יותר, תצטרכו לברר מול הצבא אם חלה עליכם חובת גיוס. הפקטורים לזה הוא ההגעה לארץ מלכתחילה, משך השהות בארץ, תאריך העלייה והגיל.

איך פותחים תיק ת"ש?

במעמד הראיון בצו הראשון יש לציין רצון לפתוח תיק ת"ש מסיבה כזו או אחרת, המראיין מפנה את התיק להמשך טיפול של מש"קית ת"ש. אם זה מקרה של חייל/ת בודד מובהק- מאשרים כבר בצו הראשון תנאי בודד.

במקרה ולא הועלה הצורך בת"ש מיוחד במועד הצו הראשון- שמונה חודשים לפני הגיוס נפתח שאלון ת"ש באתר צה"ל. לאחר מילוי שאלון ת"ש יתקבל זימון לראיון ת"ש/ ראיון טלפוני בזמן קורונה. לפי מה שיעלה בראיון – אם יש צורך לפתוח בקשה, ייפתח תיק ת"ש.

צעירות דתיות

מהו תהליך הצהרת דת לבנות וקבלת פטור?

צעירה דתיה יכולה להצהיר על דתיותה ולבקש פטור משירות צבאי על בסיס זה.

לצבא לוקח בערך חודש עד שההצהרה מתקבלת במערכת. כשההצהרה מתקבלת זה נקרא סטטוס הכרה דתית- מאושר.

רק אחרי שההצהרה נקלטה במערכת יוכלו לשנות את הסטטוס לפטור. אם רוצים לברר במוקד, חשוב לברר האם הסטטוס הוא פטור 3- כלומר, לא סופי ועדיין בבחינה, או פטור 4- פטור סופי. תהליך זה יכול לקחת כ3 חודשים.

איך אני יכולה לקבל ליווי מכן לאורך השירות?

לאורך שירותך אנחנו זמינות במוקד שלנו בכל שאלה ובעיה. מזמינות אותך לעדכן אותנו לפני הגיוס ונצרף אותך לקבוצת העדכונים שלנו ושל הרבנות הצבאית בה מתפרסמים ימי העיון לחיילות דתיות, פקודות דת שונות ומידע חשוב.

איך הצבא יודע שאני דתייה?

כל צעירה שלמדה במוסד דתי בתיכון מוגדרת במערכת הצבאית כ"בת חיל" (דתיה). אם לא למדת במוסד דתי ואת מעוניינת בהכרה כ"בת חיל"- פני למוקד אלומה ונעזור לך בעניין.

ברגע שאת מוגדרת במערכת הצבאית כ"בת חיל" את זכאית להשתתף בימי עיון לחיילת הדתייה ולמדי חצאית. (כמובן שלשיקולך הבלעדי ואינך חייבת)

מתי אני מקבלת חצאית מדים?

ביום גיוסך, תקבלי בבקו"ם מדי א' (המדים הרשמיים יותר, איתם יוצאים הביתה). כל חיילת מקבלת 3 סטים של מדים- וביכולתך לבחור בכמה מכנסיים וכמה חצאיות את מעוניינת (3 חצאיות/ 2 חצאיות ומכנסיים, רק מכנסיים וכו')

את מדי הב' (המדים אותם לובשים ביומיום בבסיס) תקבלי כשתגיעי לבסיס הטירונות שלך- ושם עלייך לבקש חצאית ב'. אם אין בבסיס מדי ב' עלייך לפנות לרב הבסיס, ותמיד יכולה גם לפנות אלינו למוקד אלומה.

גיוס ונישואין

ה ההשלכות של חתונה במהלך השירות הצבאי?

חיילת יכולה לבחור להמשיך להתנדב לשירות סדיר או לקבל פטור ולהשתחרר. כדי להמשיך לשרת היא צריכה להגיש בקשה להתנדבות למיטב, ובנוסף מגיעים לה 10 ימי חופשה- לפני/ תוך כדי/ אחרי החתונה לפי בחירתה.

חייל המתחתן במהלך שירותו הצבאי ממשיך כרגיל את השירות, וזכאי לקבל 10 ימי חופשה – לפני/ תוך כדי/ אחרי החתונה לפי בחירתו.