40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

86 שיפור התמדה בהשכלה גבוהה המעגל המוסדי המעגל המצבי גורמים מוסדיים כוללים מדיניות ונהלים של מוסדות אקדמיים שעלולים למנוע או להגביל אפשרויות של סטודנטים במהלך הלימודים, ושפוגעים במיוחד באוכלוסיות הדורשות התאמות וגמישות. דוגמאות לגורמים כאלה הן מידת הזמינות של הסגל, מידת הגמישות של מערכת השעות ומידת הזמינות של מערכות תמיכה. סטודנטים שחשים שהם מקבלים יחס לא הוגן או שאינם מרגישים חלק מתהליך קבלת ההחלטות בארגון, ושאינם נפגשים מחוץ למסגרת השיעור עם חברי סגל אקדמי ומנהלי, הם בעלי סיכויים גבוהים יותר לנשירה. במקרים אחרים, מוסדותאקדמיים נדרשים לגמישות ורגישות תרבותית. חברי הסגל האקדמי נדרשים להתמודד עם אתגרים חדשים של קליטת סטודנטים שעולם הערכים שלהם עשוי להיות שונה או הפוך משלהם. לדוגמא, מוסדות אקדמיים מתקשים לתת מענה לאתגרי החיים הייחודיים של החרדים, כמו לימודים בהפרדה, הנטל הכלכלי של הלימודים והשילוב בין לימודים, עבודה ומשפחה. מוסדות שמציעים תוכניות ליווי, אפיקי מעבר, סדנאות ניהול זמן ואחרות הם בעלי סיכויים טובים יותר לסייע לסטודנטים להתמיד בלימודיהם. גם סיוע כלכלי ומלגות ומערכת שעות גמישה, המאפשרת שילוב לימודים ועבודה, הוכחו כגורמים המשפרים את סיכוייהם של סטודנטים לסיים את לימודיהם. רואיינו צוותים 2020 במחקרשל קרן רוטשילדמשנת מקצועיים של מרכזי תמיכה במוסדות להשכלה גבוהה. מהראיונות עלה כי סיוע הוליסטי לסטודנטים, הכולל ייעוץ פרטני, תגבורים לימודיים ולעיתים תיווך מול הסגל האקדמי והמנהלי, מסייע בשיפור התמדה. איתורמוקדםשלסטודנטיםבסכנתנשירהבאמצעות מערכות מידע הוא צעד נוסף שמוסדות אקדמיים ברחבי העולם החלו לנקוט כדי להקדים ולהגיש סיוע ושירותים לסטודנטים המצויים בסיכון כזה. למעגל החברתי הרחב של סטודנט השפעה רבה על סיכוייו להתמיד בלימודים. בקרב קבוצות מהפריפריה החברתית, השיעור הגבוה של הנשירה נובע גם מפערים בהון החברתי-תרבותי הנדרש באקדמיה. סטודנטים שהם דור ראשון להשכלה גבוהה אינם מגיעים עם סל הכלים שיש לסטודנטים שגדלו במשפחה עם רקע אקדמי. הם עשויים להגיע עם פערי מידע במושגי יסוד אקדמיים, הם לא יכולים להיתרם מחוויות הלימודים של הוריהם כדי לנווט בחוויה החדשה והמורכבת של לימודים אקדמיים, ולא לשתף ולהתייעץ בעתהצורך. פערים אלה עלולים להביא לידי התנהגות וקבלת החלטות מוטעות, וכן לחוויית ניכור, לבושה ולפגיעה בערך העצמי. בהיעדר הכוונה, סטודנטים עלולים להימנע מפנייה לקבלת סיוע – במודע או כתוצאה של חוסר מידע. לימודים אקדמיים דורשים משאבים כלכליים לא מבוטלים. להוצאות על שכר לימוד מתווספות עלויות של נסיעות, רכישת ציוד וחומרים, שיעורים פרטיים ותרגולים נוספים ולעיתים גם עלויותמגורים. על אלה מתווסף חישוב של אובדן הכנסה פוטנציאלית אישית או לתא המשפחתי. לעיתים נוצר קונפליקט בין צורכי המשפחה המיידיים לבין השאיפות והבחירות של הסטודנט או הסטודנטית. משפחות רבות מכירות בתרומתה של ההשכלה הגבוהה למוביליות חברתית ומשקיעות מאמצים רבים כבר בגיל בית הספר, ועד תמיכה מלאה בתקופת הלימודים הגבוהים, על מנת לאפשר לילדיהן להשיג איכות חיים אחרת; אך סטודנטים ללא עורף כלכלי נדרשים לעבוד בהיקפי משרה משמעותיים. הפניוּת שלהם ללימודים פוחתת, והעבודה גורעת מההשקעה הנדרשת כדי להצליח. שילוב של לימודים ועבודה גם נוגס במשאבים

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==