40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

84 שיפור התמדה בהשכלה גבוהה שיעור מסיימי תואר כמדד לנשירה מדדי נשירה נפוצים מתייחסים לשיעור מסיימי התואר מתוך מספר המתחילים אותו, בשתי נקודות זמן: האחת - בזמן התקני של שנות הלימודים שנים בהתאם 3-5( המיועדות להשלמת התואר שנים לאחר תום הזמן התקני, 3 - למסלול), והשנייה שהיא נקודת זמן שיכולה לשקף מגוון מסלולים של סטודנטים: חזרה על קורסים, פרישה מהלימודים, הפסקה וחזרה, ובמדדיםמסוימים גםמעבר בין חוגים ו/או מוסדות הגורם להארכת זמן סיום הלימודים. ,2020 בשנת OECD בהשוואה לממוצע מדינות בישראל שיעור המסיימים תואר ראשון בזמן תקני )61.1%( ) והפרטיים 56.9%( במוסדות הציבוריים בהם שיעור OECD- גבוה יותר בהשוואה למדינות ה , בהתאמה. גם 45.4%- ו 37.6% המסיימים הוא שנים לאחר הזמן התקני 3 שיעורי מסיימי התואר במוסדות הציבוריים 72.2%( גבוהים בישראל , במוסדות הפרטיים) לעומת ממוצע 80.8%- ו , בהתאמה). יחד 61.1%- ו 56.9%( OECD- מדינות ה מהסטודנטים 20%- עם זאת, מדד זה מצביע על כך ש שנים לאחר הזמן התקני. 3 שלא מסיימים תואר חשוב לציין כי הגיל הממוצע לתחילת לימודים בארץ ; אומנם דחיית תחילת OECD- גבוה מממוצע ה הלימודים נחשבת בדרך כלל כגורם סיכון, אבל בישראל מאפייני הצעירים, השירות הצבאי וניסיון החיים הנצבר עד תחילת הלימודים, כנראה תורמים לשיעורי ההתמדה הגבוהים. קיימים הבדלים בשיעורי הנשירה בין תחומי הלימוד השונים. מדעי המחשב, ומדעי הטבע הם חוגים שאחוזי הנשירה בהם הם הגבוהים ביותר. דוח מבקר מהסטודנטים 42% מציין כי 2021 המדינה משנת למדעי המחשב במדינה לא סיימו את לימודיהם תוך שנים מתחילת התואר. 6 +3 אחוז מסיימי לימודים - זמן תקני/זמן תקני - ישראל OECD 37.6% 45.4% 56.9% 61.1% 67.0% 67.4% 72.2% 80.8% 0.0% 10.0% 20.0% 30.0% 40.0% 50.0% 60.0% 70.0% 80.0% 90.0% פרטי ציבורי פרטי ציבורי פרטי ציבורי פרטי ציבורי זמן תקני זמן תקני זמן תקני 3+ זמן תקני 3+ ממוצע OECD ישראל ממוצע OECD ישראל אחוז מסיימי לימודים - זמן תקני / זמן תקני 3+ השוואה בין ישראל לממוצע OECD ). מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל – נתונים ותקצוב. 2022( . מקור תרשים: קופראק, נ .15 ' מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עמ

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==