40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

10 צעירים בישראל: מוביליות בצמתים של החלטה ומיצוי אלומה נוסדה בראשית שנות השמונים של המאה העשרים. בתעודה לרישום העמותה, מיום י"ח , נכתב כי "מטרותיה 1983 בינואר 3 , בטבת תשמ"ג העיקריות הן חינוך הדור הצעיר בארץ ישראל בכוח ערכי תורה ועבודה". ארבעים שנים חלפו מאז. אלומה נשארה נאמנה לחזונם של מייסדיה, ומחויבותה למפעל חינוכו של הדור הצעיר אף הלכה והעמיקה ולבשה פנים חדשים. אולם בתקופה זו מצבו של הדור הצעיר בישראל ובעולם השתנה באופן עמוק. במהלך ארבעה עשורים חלו תמורות מפליגות בנסיבות חייהם של צעירים, כמו גם בתחום המדיניות ופיתוח השירותים הניתנים לצעירים על ידי מוסדות המדינה וארגוני המגזר השלישי. אלומה מלווה צעירים בצמתי הכרעה משמעותיים: במעבר מן התיכון לשירות הצבאי או הלאומי ואחר כך במעבר ללימודים אקדמיים ולהשתלבות בתעסוקה. סיפורה של אלומה הוא חלק משינוי עמוק שמתחולל בעולם המערבי ואף בישראל. עיקרו בתשומת לב גוברת לשלבי המעבר של צעירים לבגרות, מתוך הכרה כי בעשור השלישי לחייהם מעצבים צעירים את עתידם בתחום המקצועי והכלכלי. קשה להמעיט בחשיבותן של שנים אלה, שנים שבהן כבר עומדים הצעירים ברשות עצמם, חופשיים מהעול של סמכות הורית או מסגרת חינוכית מחייבת. החלטות שיקבלו בשנים אלה יהיו לגורמים מכריעים בעיצוב חייהם ובמידה רבה ישפיעו גם, ברבות השנים, על סיכוייהם של ילדיהם לשגשוג ולהצלחה. אין מדובר בסוגייה אישית בלבד: הבחירות שיעשו עשויות להיות בעלות משקל רב בטווח הארוך, בין היתר בקביעת מידת תרומתם למדינה מחד גיסא או מידת התלות שלהם בגורמי רווחה ובמערכות המדינה מאידך גיסא. מצבם של הצעירים משפיע אפוא גם על חוסנה של החברה. על כן, קידומם של צעירים - הכרוך בראש ובראשונה במתן ההזדמנות לכל אדם לפתח את הפוטנציאל הגלום בו - הוא אינו רק עניין אישי או משפחתי אלא גם עניין לאומי, בפרט במקרים של צעירים מקבוצות מיעוט או צעירים בסיכון. ואכן, העשורים האחרונים מתאפיינים בתשומת לב מרובה לתקופת הבגרות הצעירה לא רק מצד חוקרים ואנשי חינוך, אלא אף מצד רשויות המדינה ומעצבי מדיניות. בישראל ובעולם גברה בעשורים האחרונים המודעות לצורך לפתח שירותים לצעירים וללוותם במסעם ממצב התלות לחיי עצמאות, בצמתים של שינוי וברגעי קבלת החלטות מעצבות עתיד. מידה גדולה יותר של תמיכה מצד המדינה, קרנות פילנתרופיות וארגוני החברה האזרחית בצעירות וצעיריםמעוגנתהיטבהן בתפיסתעולםהומניסטית או סוציאל-דמוקרטית השואפת לאפשר לכל אדם לצמוח, לשגשג ולממש את הפוטנציאל הטמון בו, הן בתפיסת עולם שמרנית, המבקשת למנוע מצעירים בסיכון להפוך לנטל על מערכות הרווחה. נקודות המבט השונות מתלכדות בשאיפה לסייע לצעירים רבים יותר להצטרף למעגל ההשכלה הגבוהה ולקדם השתלבות מיטבית שלהם בשוק מבוא

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==