לתרומה
על אלומה
לתרומה

דחיינות – איך מתמודדים עם זה?

אחרי שהבנו " למה אנחנו דוחים משימות"? (מומלץ להשלים פערים אם לא קראתם!), ננסה לענות על השאלה: "מה עושים עם דחיינות"? אספנו מספר שיטות מוכחות מחקרית להתמודדות עם דחיינות,  היעזרו בהן!

להאמין בעצמנו

הפחד מכישלון והחשש שלא נעמוד בציפיות מעצמנו/מהסביבה עלולים לעכב אותנו בביצוע המשימה. אף אחד לא רוצה להיכשל. אבל כמו שהאמרה הידועה אומרת – כישלון הוא הצלחה אם לומדים ממנו. זה קורה וזה כואב אבל זו הזדמנות הכרחית ללמידה ולהשתפר בדרך להצלחה. חיזוק הביטחון העצמי הוא תהליך מתמשך, הדורש סבלנות והתמדה.

מחשבה מייצרת מציאות
מחשבות חיוביות הן כמו סוללה שמפעילה ומחזקת את תחושת המסוגלות והביטחון. הזכירו לעצמכם הצלחות מהעבר, אתגרים שעמדתם בהם בהצלחה, ומחמאות שקיבלתם מאחרים.

ללמוד מאחרים 
בקשו פידבק חיובי מאדם מוערך על עבודה שעשיתם או על הצלחות שהשגתם. קבלת מחמאות והערכה מחזקות את האמונה ביכולות שלנו. אפשר גם ללמוד מאנשים שנתפסים כמוצלחים בעיניכם ומבצעים משימות דומות לשלכם, וללמוד מהן אסטרטגיות מוצלחות לעבודה ובכך להגביר את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי .

לקפוץ למים
הצעד הראשון הוא הכי קשה. לא תמיד יש לנו מושג מאיפה להתחיל, אנחנו חוששים מהקושי, מתחושת חוסר אונים אפשרית או מחוסר הנאה.כדי לפצח את הצעד הראשון,  כדאי לנסות את הגישה של נייק- "Just Do It!"- קודם כל, הגדירו מה המשימה במילים שלכם ואז קפצו למים. לאחר מכן, כתבו בלי לחשוב- מחשבות, רעיונות או אסוציאציות. לא משנה מה, העיקר להתחיל. משם יהיה קל יותר להמשיך.  שתדעו – באקדמיה, לרוב עדיף להגיש משהו לא מוכן מאשר לא להגיש כלום!

לעצב את המשימה מחדש
כדי להתמודד עם משימה משעממת או מלחיצה, נסו לעצב אותה מחדש ככה שההתמודדות מולה תהיה פשוטה יותר.  אם המשימה משעממת, הוסיפו טיימר או מוזיקה כדי לעורר בה עניין.
אם המשימה מלחיצה, כדאי לחלק אותה למשימות קטנות וקלות יותר שיפחיתו את הלחץ והעומס.

לסדר סביבת למידה שמקדמת הצלחה
גורמים המסיחים את דעתכם מהמשימה הם מכשול שצריך לנטרל כדי להישאר בפוקוס. בזמן העבודה, שווה להפעיל אפליקציות המגבילות שימוש בנייד (תמצאו אותן כאן)
דרך נוספת להתגבר על הסחות דעת היא ללמוד בסביבה שמייצרת עבורכם את הקשר בין המקום לבין למידה. כלומר, סביבה עם כמה שפחות דברים שיסיחו את דעתכם ושיהיה בה כל מה שתצטרכו בשביל שחוויית הלמידה תהיה יעילה ומיטיבה

להתחייב לאחרים
אם אתם רוצים לעמוד במשימה, תתחייבו בפני אחרים על מועד הביצוע שלה. ההתחייבות בפני מישהו מעוררת חוסר נעימות, ו"דוחפת" אותנו לעמוד במטלה בזמן שהבטחנו . למשל, אם מזמינים חברים לעבוד על מטלה ביחד, חייבים להתכונן לפני שהם באים.

לתגמל
בסוף, אנחנו רוצים לקבל משהו עבור המאמץ שלנו. קפה עם חברים או צפייה בטלוויזיה לאחר שסיימתם משימה, הם כלי תגמול מומלצים להגברת המוטיבציה. אפשרות (מאתגרת) נוספת להפחתת הדחיינות, היא לקבוע תכניות שהביטול שלהן יגבה מחיר , כמו אימון בתשלום. ככה תעדיפו לסיים את המשימה מאשר לדחות אותה ולפספס אימון שתצטרכו לשלם את המחיר על ביטולו.

הכי חשוב לזכור –
דחיינות נובעת מהצפה של מערכת העצבים. לכן אין מה לשפוט או לבקר את עצמך כשהיא קורית, זה רק יחמיר את המצב. נסו להבין מה הסיבה ולחפש פתרונות בכתבה!