לתרומה
על אלומה
לתרומה

תקופת מבחנים – איך להתנהל לפני ובזמן מבחן?

אנחנו רגילים כבר לשמוע על ניהול זמן. אבל על ניהול מבחן כבר שמעתם?!

ריכזנו כמה המלצות במטרה להקל על ההתמודדות (המלחיצה לפעמים) לקראת המבחן ובמהלכו:

לפני המבחן :

ללמוד ולהיבחן באותו המקום

ידעתם? המוח מקשר בין התוכן שלומדים לבין המקום שבו לומדים אותו!  קל יותר לשלוף מהזיכרון מידע שלמדנו, במקום שבו למדנו אותו. זאת אומרת, אם תתכוננו למבחן בכיתה דומה או באזור של כיתת המבחן, יהיה לכם קל יותר לשלוף מהזיכרון את החומר במהלך המבחן עצמו.

סימולציה – הכי קרוב למציאות שאפשר

דרך מעולה וחשובה להתכונן לבחינה, היא לעשות סימולציה המדמה את המבחן האמיתי. לדוגמא – אם המבחן בבוקר, תעשו סימולציה בשעה דומה למבחן האמיתי. השלימו מבחן אחד מתחילתו ועד סופו, בתנאים דומים (משך הזמן המוקצב לכם במבחן, מיקום דומה כמה שאפשר), בלי הפרעות. כך תרגישו יותר בטוחים במבחן האמיתי.

ביום המבחן :

  • לא ללמוד חומר חדש – כמו שלא נוגעים בעוגה לא אפויה כשהיא עוד בתנור, ככה נזהרים עם מה שנמצא לכם בראש רגע לפני המבחן. חומר חדש יכול לערער אתכם ולהזיק למידע שכבר למדתם ורוב הסיכויים שהוא לא יגיע לזיכרון ארוך הטווח שלכם.
  • להקשיב לעצמכם- תדאגו למה שיעשה לכם טוב לפני הכניסה למבחן. אם דיבור על המבחן מלחיץ אתכם, תדחו את הכניסה לכיתה ,שבו במקום נעים ותעשו משהו שיטיב אתכם.
  • להתמקם בנוחות – תוודאו שיש לכם כל מה שצריך לידכם: עזרים למבחן, מחשבון, מילונית, כלי כתיבה, שתיה, נשנוש ואולי טישו. ארגנו את הסביבה כך שהכל יהיה נגיש ונוח.
  • להרפות- רגע לפני הבחינה – עצמו עיניים, נשמו עמוק ולאט, סרקו את הגוף ותרפו שרירים מתוחים.

בזמן המבחן :

  • לבחור אסטרטגיה– לקרוא את כל המבחן קודם או לענות לפי הסדר? להתחיל עם שאלות קשות או קלות? להתחיל עם שאלות בניקוד גבוה או נמוך? התשובה : זה תלוי ברמת הלחץ והביטחון שלך מול החומר, באופי המבחן, ועוד. מה שחשוב הוא לעבור קודם על המבחן, ולבחור איך לגשת אליו. עם הכנה טובה לפני, עד המבחן כבר תהיה לך את האסטרטגיה המתאימה לך ביותר.
  • רמזי שליפה- תכננתם רמזים להיזכרות (ראשי תיבות, שיר בחרוזים, תרשימים) רשמו את כולם על דף טיוטה בתחילת המבחן.
  • לשים לב לשאלות – קראו את השאלה לאט ובעיון, סמנו מה הנתונים הידועים לכם מתוכה וכתבו במילים שלכם מה מבקשים מכם.
  • לשים לב לזמן – עקבו אחר השעון אבל לא בהגזמה, אחרת תבזבזו זמן יקר. הקצו זמן לכל שאלה בחוכמה, כך שבשאלות בהן אתם מתעכבים- המשיכו הלאה וחזרו אליהן בהמשך, ובשאלות שזורמות לכם בקלות-תענו ללא היסוס . נסו להשאיר זמן בסוף לבדיקת התשובות.
  • כתבו הערות – לצד השאלה/בדף נפרד רשמו לאיזה נושא השאלה קשורה ומה אתם יודעים עליו, ומה הקשר בין הנושא לשאלה. גם אם אין לכם מושג בשאלה, עדיף שתכתבו משהו קטן שזכור לכם- זה יכול לתת לכם אפילו חצי נק' במקום אפס.
  • שיטת האלימינציה בשאלה רב ברירתית (אמריקאית) סמנו קודם כל את שתי התשובות הכי פחות סבירות ולא נכונות (תמיד יש כאלו). מבין שתי התשובות שנשארו, סמנו את המדויקת יותר. לא יודעים? נחשו באינטואיטיביות.
  • תאכלו חכם- בזמן מבחן המוח משתמש בהרבה אנרגיה, וזקוק לאוכל כדי לתפקד. תדאגו לנשנוש, אבל תגבילו את רמת הסוכר, שכן הוא מגביר אנרגיה אך גם מוריד אותה מהר. לשמירה על הריכוז לכו על אגוזים, לחם דגנים מלאים או פירות כמו תפוחים ואוכמניות.
  • בקשו עזרה – גם המתרגל/ת וגם המרצה נכנסים לכיתה כדי לעזור לכם. נצלו זאת לשאלות- גם אם התשובה לא תהיה מושלמת- עדיף תמיד לשאול.
  • תחשבו חיובי- מחקרים מצאו שמחשבה על דברים חיוביים כמו סיום או הצלחה במבחן, או אפילו שירים או אנשים אהובים, מרגיעה את הלחץ בזמן המבחן, מה שמפנה יותר מקום לריכוז. בנוסף, אמירות כמו "עשיתי את הטוב ביותר שלי", "אני מאמין/ה בעצמי" , משרות ביטחון ורגיעה. תזכירו אותן לעצמכם לאורך המבחן.

 

בהצלחה!!