40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

93 שיפור התמדה בהשכלה גבוהה זהות ושייכות החברה החרדית מצויה במתח שבין שמרנות להשתלבות בחברה הישראלית הכללית. האקדמיה תומכת בערכים של שוויון מגדרי ואינדיבידואליזם, ואילו האידיאל הדתי נוטה להתאפיין בקולקטיביזם והפרדה מגדרית. סטודנטים חרדים עשויים לחוות התנגשות בין עולם הערכים שהם מזוהים איתם לבין תוכני הלימוד ואורח החיים החילוני שהם פוגשים לעיתים אף לחוות את הלימודים אקדמיים כאיום על עקרונות הדת. ברוב המקרים, אצל סטודנטים חרדים הלימודים האקדמיים אינם בגדר ברירת מחדל ברורה, אלא בחירה הכרוכה בדיון ערכי פנימי ומשפחתי ובהחלטה מודעת. סטודנטים חרדים עשויים לבחור תחומי לימוד בגלל מניעים חיצוניים כגון שידוך או הנחיה של רב, והמניע הכלכלי ללימודים אקדמיים הוא מניע מרכזי. הנעה חיצונית ליציאה ללימודים ולבחירת תחום הלימודים נמצאה כגורם לנשירה, בניגוד למניעים פנימיים ורצון למימוש עצמי, שהם מנבאים טובים יותר להתמדה. היעדר תיאום ציפיות בקרב הסטודנטים החרדים ביחס להתאמת אופי הלימודים לאורחות חייהם מביא לתחושות של ניכור וחוסר אונים. סטודנטים חרדים הנכנסים בשערי האקדמיה נדרשים להתמודד עם כללים ועם התנהגות שונה מזו שלמדו להכיר. פערי השפה והתרבות, עולם המושגים השונה ואי-נוחות ביחס לאורח החיים החילוני עשויים להביא לתחושות של אי-שייכות וחוסר מסוגלות ביחס לחברה החילונית. מרבית הצעירים החרדים הם דור ראשון להשכלה גבוהה וממעמד סוציו-אקונומי נמוך. לבני החברה החרדית זמינות מוגבלת למידע וחשיפה מצומצמת לחברה הכללית, המעצימים את פעריהם של בני הדור הראשון להשכלה גבוהה מהחברה החרדית. עם הכניסה לאקדמיה עליהם להתמודד עם מודלים חדשים של מחשבה, שפה ולאידיאולוגיות שלרוב זרות להם. החינוך החרדי יוצאי אתגרי ההתמדה בקרב כפי שצוין בפרק ההנגשה, מספר ה"יוצאים בשאלה" (להלן יוצאי החינוך החרדי) גדל באופן משמעותי. יחד עםזאת, מספרםהמדויקבמוסדותושיעורי ההתמדה שלהם אינם ידועים. בשנים האחרונות החלה לעלות המודעות בצורך במתן מענה מותאם לאתגרים היחודיים של קבוצה זו במוסדות האקדמיים. צעירים וצעירות יוצאי החינוך החרדי מתמודדים עם פערי ידע ומיומנויות בדומה לצעירים מהחברה החרדית. נקודתהפתיחה הלימודיתשל נשים יוצאות החינוך החרדי וגברים יוצאי החינוך החרדי אינה שונה מזו של חרדים וחרדיות שנשארו בקהילותיהם. רובם יעברו את מסלול המכינה הקדם אקדמית ובכניסתם למסגרת האקדמית יהיה עליהם לעמוד בדרישות האקדמיות. אתגרים לימודיים

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==