40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

90 שיפור התמדה בהשכלה גבוהה אתגרים לימודיים מצב כלכלי זהות ושייכות סטודנטים ערבים המתקבלים לאקדמיה סובלים מפערים מול עמיתיהם היהודים. מרבית הסטודנטים הערבים מגיעים ברמת מוכנות אקדמית נמוכה, עם פערים של ידע, מיומנויות ושפה. מבחני פיז"ה הבין-לאומיים ומבחני המיצ"ב הישראליים מצביעים על פערים דרמטיים בין תלמידים יהודים לערבים, 3- נקודות – שהן שוות ערך ל 100 שמגיעים עד כדי שנות לימוד. חלק ניכר מהחברה הערבית אינו בקי בעברית, וזהו חסם משמעותי להצלחה בתואר, בייחוד בשנה הראשונה. מרבית התארים הנלמדים בישראל נלמדים בעברית, אף כי מערכת החינוך הערבית אינה מכינה את בוגריה ללימודים אקדמיים בשפה זו. מרבית הסטודנטים הערבים הינם דור ראשון להשכלה גבוהה, שהוריהם אינם מכירים את האקדמיה, ולא יכולים להישען על ניסיונם כדי לסייע להם בדרכם באקדמיה, בין אם בהליכים בירוקרטיים ובין אם בייעוץ בנושא על התמודדיות בלימודים. בין הסטודנטים היהודים לערבים קיים בדרך כלל פער גילים של כמה שנים, כיוון שמרבית הסטודנטים הערבים מתחילים את לימודיהם לאחר התיכון, בעוד אלו היהודים מתחילים לאחר שירות צבאי או לאומי. בעקבות זאת קיים פער ביניהם במידת העצמאות, בניסיון ובכישורי החיים המסייעם להתמודדויות הרבות של הלימודים האקדמיים. שיעור העוני בחברה הערבית גבוה מאוד בהשוואה לחברה היהודית, ומרבית האוכלוסייה הערבית גרה ביישובים המדורגים בתחתית המדרג החברתיכלכלי של הלמ"ס. במחקר איכותני שנערך בקרב סטודנטים בדואים בנגב עלה כי הקושי הכלכלי היה גורם מרכזי לנשירה מהלימודים בקרבם. אף שסטודנטים ערבים רבים מוכרים לצורך קבלת סיוע כלכלי, המוסדות האקדמיים מעניקים סיוע כזה במשורה ולעיתים בשלב מאוחר מדי, שבו הנשירה היא בלתי נמנעת. נוסף על כך, לתקופת הלימודים באקדמיה עלות אלטרנטיבית של אובדן השתכרות. סטודנטים ערבים עשויים לחוותקשיים בהשתלבות חברתית ואקדמית, הנובעים מהיותם קבוצת מיעוט. לערבים וערביות ייצוג גבוה יחסית בלימודי תואר מהסטודנטים), אך ייצוגם בתארים 19%( ראשון 2019 מתקדמים ובסגל האקדמי נותר נמוך. בשנת מחברי הסגל הבכיר היו ערבים. היעדר 3.9% רק הייצוג בקרב הסגל, היעדר דמות לחיקוי והזדהות, לצד הקשיים שחווים סטודנטים ערבים כקבוצת מיעוט, עשויים להוביל לתחושת אי-שייכות למרחב האקדמי. ההפרדה בין יהודים לערבים בכל רובדי החיים והיעדר מפגש משמעותי בין שתי האוכלוסיות עד תחילת התואר יכולים לעורר בקרב סטודנטים ערבים חששות, לצד תחושות של בדידות, זרות וניכור. צעירים ערבים צופים קושי להשתלב באקדמיה הישראלית וחוששים מאפליה כלפיהם. סטודנטים שגדלו בסביבה שמרנית ודתית עשויים לחוות קונפליקטים ביחס לאקלים התרבותי של מוסדות אקדמיים. המפגש עם ידע אקדמי ותפיסות ליברליות השונים מעולם הערכים המוכר עשוי

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==