40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

60 הנגשת השכלה גבוהה כאמור, בישראל קיימים פערים משמעותיים בין הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית לבין המרכז מבחינת היכולת לרכוש השכלה גבוהה. פערים אלה בולטים במיוחד בקרב צעירים מהחברה הערבית. מאוכלוסיית ישראל, 21% החברה הערבית מהווה מרביתם מוסלמים והיתר נוצרים ודרוזים. מחצית מהאוכלוסייה הערבית מתגוררת בצפון הארץ והיתר בירושלים, ביישובי הדרום ובמרכז. שיעור בעלי ,16% התואר האקדמי בחברה הערבית עומד על ונמוך משמעותית מזה משיעורם בחברה היהודית .36% שעומד על שיעור הצעירים הערבים הפונים ללימודים אקדמיים בישראל נמוך בהשוואה לשיעור היהודים (הלא- היה 2018 חרדים) שעושים זאת בכל שנתון. בשנת שיעור הסטודנטים החדשים מתוך שנתון בחברה הערבית נמוך משמעותית מהשנתון של היהודים. הפער בולט במיוחד אם משווים בין גברים מהחברה .)63.5%( ) לנשים מהחברה היהודית 15.7%( הערבית גדל 2017- ו 2005 למרות פערים אלה, בין השנים ,3 מספר הסטודנטים הערבים לתואר ראשון פי ומספר הסטודנטים הערבים לתארים מתקדמים ) הגיע מספרם של 2021( . בשנת תשפ"א 4 גדל פי . על אף 58,000- הסטודנטים מהחברה הערבית לכ הגידול המרשים, חלקם של הסטודנטים הערבים ) עדיין נופל מחלקם 17%( מכלל הסטודנטים בישראל .)21%- באוכלוסייה (כ הבחירה בלימודים אקדמיים בחברה הערבית נתקלת בכמה אתגרים עיקריים: אתגרים בהנגשת השכלה גבוהה לצעירים מהחברה הערבית קושי כלכלי פערים לימודיים ושפה כמחצית מהמשפחות בחברה הערבית חיות מתחת לקו העוני, ורבים חיים במצוקה כלכלית. על הצעירים מוטל לחץ לסייע בפרנסת המשפחה, ולא תמיד התועלת ארוכת הטווח של הלימודים מתיישבת עם הצרכים הכלכליים המיידיים של המשפחה. שיעור הזכאים לבגרות בקרב מסיימי שנתון תשע"ט מהחברה הערבית היה נמוך משיעורו בחברה הכללית לנשים). מבין זכאים אלה 71.3%- לגברים ו 54.1%( שיעור נמוך של צעירים עמד בתנאי הסף לכניסה מהנשים). 57.4%- מהגבריםו 38.5%( להשכלהגבוהה נוסף על ציוני הבגרות, ממוצע ציוני הפסיכומטרי נקודות 85- של צעירים מהחברה הערבית נמוך בכ מהממוצע בחברה היהודית. פערים אלה נובעים גם מפערי החינוך הפורמלי ומאפשרות של הטיה תרבותית-מערבית שאינה מיטיבה עם הצעירים

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==