40 שנה | אלומה בשביל הצעירים.ות

30 הכנה לשירות משמעותי ולחיים בוגרים להתנסויות החיים בשנות הנעורים השפעה ניכרת על עיצוב העתיד: ההחלטות שמקבלים צעירים וצעירות בתקופת חיים זו יכולות מחד גיסא לפתוח להם אפשרויות חדשות ומלהיבות או יכולות מאידך גיסא לצמצם אפיקי בחירה בהמשך חייהם. בשנים אלה, הצעירות והצעירים חוקרים את זהותם ובוחנים אפשרויות חיים שונות, ולצד הזדמנויות לצמיחה והתפתחותשנקרות בדרכם הם גם חשופים לסיכונים שעלולים להקשות על מעבר חיובי לבגרות. בשל כך חשוב בתקופת חיים זו לתמוך, ללוות ולכוון את הצעירות והצעירים בתהליך המורכב שהם עוברים. בכל העולם מציין סיום בית הספר התיכון את יציאתם של בני נוער ממסגרת מוחזקת ומפוקחת אל המרחב הפתוח של תקופת הבגרות, מרחב שבו הם נדרשים לבחירות ולהכרעות עצמאיות. בישראל לובש המעבר הזה פנים ייחודיות, בגלל חובת השירות בצבא שחלה על צעירים רבים בגיל שמונה עשרה. האתגר הכנה לחיים בוגרים ולשירות משמעותי נוער הגדל במעמד סוציו-אקונומי נמוך, מושפע לא רק מרמת הכנסה נמוכה של המשפחה, אלא גם מרמת ההשכלה של ההורים, איכות תעסוקתית ותפיסות סובייקטיביות של הסביבה ועל הסביבה. נוער זה חשוף למגוון מצומצם יותר של הזדמנויות חינוכיות וסיכוייהן להצלחה נמוכים יותר. בנוסף לכך, הוא נתון ללחצים רבים יותר הנובעים מקשיים כלכליים והתמודדויות של ההורים. המשאבים הכלכליים של המשפחה מופנים לתנאי חיים בסיסיים ועלול להיות קושי לתת מענה פיזי, לימודי או רגשי בעת הצורך. במקרים קיצוניים יותר הפניות ההורית לייעוץ, לתמיכה ולחיזוק מצומצמת. מגוון מחקרים מראים כי מעבר תקין לחיים הבוגרים מצריך תמיכה של מבוגר משמעותי ובלעדיו, סל הכלים לקראת המעבר לחיים בוגרים - נפגע. מחקרים שבחנו את חוויית המעבר של בוגרי פנימיות (נוער בסיכון) לחיים עצמאיים מלמדים כי מידת פגיעותם של הבוגרים היא רבה וכי קיים אצלם צורך גדול בתמיכה בצומתי חיים חשובים, צמתים שנודעת להם מידה גדולה של השפעה על המשך חייהם הבוגרים. כך למשל, שיעור הכניסה של בוגרי פנימיות חינוכיות למסגרות ההשכלה הגבוהה נמוך יחסית, ונראה שהם זקוקים להכוונה, ליווי וסיוע כדי שיצליחו לצמצם פערים לימודיים ולהשתלב במערכת ההשכלה הגבוהה. תחושת אי היציבות שמלווה תחושת אי-יציבות צעירים בסיכון וההתמודדות המתמדת עם המחסור, מאלצת אותם להשקיע את עיקר האנרגיה והמשאבים שברשותם לתכלית ההישרדות בהווה. תודעתם ומרצם מושקעים "כאן ועכשיו", ואילו מחשבות ומעשים שמכוונים אל העתיד נדחקים לשוליים ונזנחים. נוער בפריפריה החברתית-גיאוגרפית – המעבר לחיים בוגרים

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==